fredag 2 december 2011

Det dagliga brödet.

idag har jag varit på en arbetsintervju. som barista på La Pain Qoutidien.
Jag kan med starkt självförtroende säga att jag inte var ett dugg nervös, med mina 15 månader i London briljerar jag med min engelska och jag är faktiskt grym på just detta yrke, barista inom restaurang branschen. Jag kan hantera 15 pers i en kö som alla vill ha en latte på 5 röda, jag kan hantera jobbiga, krävande kunder och jag kan hantera den fysiska stressen. Allt gick som smort, hon frågade tusen invecklade frågor om hur jag skulle hantera vissa situationer och jag svarade men sen kom hon till Baristadelen. Vad är skillnaden mellan en macchiato och en moccachino? EHH??!?!?!? Jag hade ingen aning, på Arlanda gjorde vi typ bara Cappucinos och Lattes och typ en chailatte? Sen frågade hon många flera uppenbara frågor som jag totalkugga på. Men hon gillade mig ändå. Du ska få gå på en trial. Ja. tänkte jag. Men kommer du klara av Baristadelen? Du verkar lite okunnig när det kommer till det? Nej men du sa jag. Jag har inte hållt på med det där på 2 år, jag behöver bara en liten brainrefresher sen är jag back on track. Bra. Då kan du göra lite lattes nu då? Absolut!
Jag blev super nervös. Jag har inte skummat en latte eller capuccino på 2 år och det tar ett tag innan man kommer in i det igen. och nu ska jag göra det inför bossen.
Men herreminskapare. Jag gjorde den bästa latten jag någonsin gjort i hela mitt liv, jag fick tillochmed till ett såntdär super fint löv mönster med mjölken. Värmen var rätt, inga bubblor och skummet var perfekt. Hon blev mäkta imponerad. "Yes you're right. You only need some refreshing. This is a perfect latte, very impressed". Jag log. Gick mot tuben och tände en välförtjänt cigg. Nu inväntar jag bara en trial och hoppas att den går bra.

Nu måste jag plugga in dom där jävla machshottos och chinosarna för jag har ingen aning om vad det är.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Du är bäst!! :) Bra kämpat!

mikaela sa...

duktigt syrran=)

elin sa...

Så stolt över dig! SUPER GRATTIS till jobbet kära du!!! längtar tills slantarna trillar in och jag kan få en latte och en stor efterlängtad kram av dig! pusspussspusss