tisdag 25 november 2008

trafik kaos i lilla landet lagom

Efter att ha spenderat helgen uppe i Falun med Minny Mus längtade jag på söndagen hem till Uppsala och ett lite varmare klimat. Det kom som en smärre chock när tåget rullade in på station och jag ser att hela Uppsala har hamnat i centrum av en snöstorm, och en värre kyla än den jag upplevde i Dalarna. När jag sedan infann mig på jobbet på måndag morgon/natt möttes jag av ytterligare en chock, dock inte i samma utsträckning, av att ALLA flygen fram till klockan 15.00 är försenade. Alla jävla flyg. Hela arlanda var en samlingsplats av kaos i dess högsta grad, för att inte nämna flygbussarna Uppsala-Arlanda-Arlanda-Uppsala. Stängningspersonal infann sig på jobbet ett antal timmar försent och jobba övertid var ett faktum.
Mitt i allt kaos kan man inte annat än att stanna upp, hämta andan och bara skratta åt hur absurd hela situationen är. Det är ju inte direkt första året snön anländer till Sverige, men likt förbannat står hela landets trafik stilla varje år den första nysnön dränker den forna hösten.

Buss nr 801 påväg mot Arlanda anländer vid tio snåret i Ar-Knivsta för att plocka upp lite passagerare och möts av att en annan 801 sitter fast i en snödriva. Han kan inte göra mycket åt saken och planerar en omkörning, något går fel och även den bussen fastnar i en snödriva. De ringer bärgningsbilen som anländer en halvtimme senare, då det mest oförutsägbara händer. Bärgningsbilen fastnar han också. Efter 1,5 timme anländer bärgningsbil nr 2 som lyckligtvis lyckas med sitt uppdrag utan vidare komplikationer. Men några mer stopp på Ar-Knivsta skedde inte den dagen. Och kaoset fortsätter att råda på Arlanda. För när snön kommer till Sverige gott folk, då kommer den fanimej med besked.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahah fyfaaan vilket jävla kaos, och jag som tyckte att det var lagom kaotiskt att gå ut med hunden i snöstorm! ^^