tisdag 13 september 2011

barndomsminnen

minns tillbaka när...

jag "råkade" fälla krokben på lillebror och han fick joina mig i klubben död framtand. (plågar mig än idag)

mamma sade till mig att absolut inte släppa taget om vagnen för bror lille ställer sig upp och lutar sig mot ryggstödet och då tippar vagnen. jag var mest arg för att jag blev den utvalde att stå och håll koll på bror. 2 minuter senare hördes ett skrik över hela staden och bror min, 2 år gammal hade ett uppskrapat ansikte. passfotot det året har gått till historien i familjen Ohlsson.

en gång för några år sedan begav sig familjen cirkus ut på campingsemester. när mörkret fallit begav sig far min på den 10 sekunder långa promenaden från husvagnen till toaletten. efter 1 timmes frånvaro började vi vrida oss framför teven. vad är fader vår? vi kikade ut men kunde inte se honom. två timmare senare slås dörren till husvagnen upp och tre vettskrämda kvinnor skriker livet ur sig. där står en blodig man som visar sig vara fader vår. han hade snubblat på en trädrot och svimmat, passande nog i längd med trädet så vi inte kunde se honom när vi tittade ut mot toaletterna.

familjen cirkus kommer efter 10 år överens om att vi borde nu vara mogna nog att spela spel utan att starta årets bråk. minigolf. efter första hålet har pappa kastat golfklubban i busken och skriker för full hals. syster likaså. mor och jag lämnar golfbanan, medan syster och far fortsätter spelet i lugnan ro. dåliga förlorare kommer tydligen bättre överens.

glömmer aldrig när min syster Mikaela seriöst bröt ihop för det gick så dåligt för henne när syskonskaran spelade golf. hon grät och slängde med golfklubban runt om sig. jag skämdes aningen.

Min äldsta syster Sofie stoppade in en fiskbulle i munnen, och sen kom den ut genom örat. Hon lurade mig big time och jag minns att detta plågade mig i flera år. Hur fan kom den där fiskbullen ut genom örat??!?!?! Jag var cirka 6 år gammal när detta hände och det tog mig många år att komma över denna traumatiska händelse. (sofie kommer du ihåg det? Vi bodde på Tallbacksvägen och du och Lena satt barnvakt åt mig och Mikaela? Jag minns något om en bajskorv också)


när jag var två år och skrapade ner tapeterna i mitt rum i protest.

när pappa skulle laga nattkäk i husvagnen och steker mig en omelett. en stund senare när alla försöker sova lägger jag av en brakskit och pappa slänger sig ut för dörren och spyr och lillebror gråter. när kaoset lagt sig gjorde jag om samma sak igen. jag fick inga mer omeletter innan läggsdags.

när jag var yngre var jag skitfeg så jag tvingade alltid min syster att knacka på hos mina kompisar och fråga om dom ville leka med mig. själv fick hon aldrig vara med.

våra grannar kallade oss alltid för systrarna hage för vi alltid hoppade hage på gatan utanför huset.

2 kommentarer:

Mikaela sa...

HAHAHAHAHAHAHA n'är lena och sofie satt barnvakt då la hon även en låtsas bajskorv under bordet och skrämde oss så vi stod i våra sängar och inte vågade gå ner...

. sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH så var det. sjukt. varför blir man rädd för bajskorv?